Thema’s

Sleeping Beauty

Nachtverzorging is voor het bekomen en behouden van een gezonde, frisse huid van groot belang. Alle advies hieromtrent is kostbaar en loont op termijn voor iedereen. Tijd voor een update.

Par Anya Loonen

Tijdens de dag staat onze huid, en dus onze huidcellen zowat op non-actief. Bij een behandeling activeert men chemisch of mechanisch de celdeling en veelal ziet men na een goede nachtrust ten volle de verbetering. Daarnaast is het doel van de gesmeerde dagcrème naast hydrateren, beschermen tegen licht, niet enkel zonlicht. ’S nachts wanneer de huid op actieve modus overschakelt, is dat overbodig. Toch is een met zorg aanbevolen nachtcrème voor de klant én voor de schoonheidsspecialiste van belang. De bereikte resultaten zullen op termijn nog meer overtuigen.

Circadiaan ritme

Met andere woorden ons slaap-waakritme wordt door onze biologische klok gestuurd. Deze is endogeen (erfelijk, in de hersenen als op een harde schijf vastgelegd) en dus lichtjes afwijkend voor elke persoon en functioneert onafhankelijk van omgevingsfactoren als licht en temperatuur. Zo is de lichaamstemperatuur het hoogst rond 18 uur. Maar afscheiding van hormonen, hartritme, slaappatroon, .. verlopen ook volgens een innerlijk ritme en hier kunnen externe factoren als rijkelijk eten, veel drinken, krachtige farmaca … het evenwicht wel verstoren.

En zoals de epifyse melatonine produceert voor ons slaap-waakritme, zo worden toxines ’s avonds afgevoerd. Als barrière functie is de huid ’s nachts meer doorlaatbaar, enerzijds een voordeel zodat activa makkelijker opgenomen worden, anderzijds heeft dit als gevolg dat de huid meer vocht verliest. Het komt er dus op aan de ideale verhouding te vinden tussen vocht toedienen en hoogwaardige bestanddelen aanreiken. Het geknipte moment om de huid een hand toe te steken.

          Vanaf ongeveer 19 uur ontwaakt de huid. Elk mens heeft een bioritme dat hem eigen is en in zekere mate afhankelijk of hij/zij nu in de tropen of langs de keerkringen leeft. Toch functioneert het menselijk lichaam behoorlijk synchroon en streeft het naar homeostase of het vermogen evenwicht van chemische en fysische processen te bewerkstelligen. Zo bijvoorbeeld, start de aanmaak van melatonine bij het ondergaan van de zon.

Vanaf dat moment schiet eveneens het zuiveringsproces in werking. Toxines worden afgevoerd (veroorzaken een slaapgeur) celdeling verhoogt en de organen regenereren. De huid, ons grootste orgaan dus ook.

De ideale nachtverzorging loopt tussen 19 en 23 uur omdat de huid op dat moment het meest en het makkelijkst activa opneemt. De nachtverzorging concentreert zich hoofdzakelijk rond deze tijd terwijl dagverzorging hoofdzakelijk oxidatie moet tegengaan en de huid beschermen.

Dit veronderstelt eerst het grondig reinigen van de huid voor of na het avondeten en liefst voor het televisiekijken om zo op nachtmodus in te stellen.

Investeren in een goede, aangepaste nachtcrème of lotion is zeker geen overbodige luxe en overdag opteren voor een optimale zonnebescherming is een absolute must tegen huidverslapping en rimpels. Even herhalen en samenvatten, liefst met een dagcrème met een *SPF 50 ++++.

Nu terug naar de nachtrust en de voordelen ervan voor elke huid, jong preventief en rijpere huid, curatief.

Lotion

Persoonlijk ben ik een absolute voorstander van lotions. Wanneer ik een super voedende nachtcrème smeerde, was de textuur zo rijk dat mijn huid s’ ochtends nog steeds glimmend en vettig aanvoelde omdat niets van de nachtcrème door de huid was opgenomen. Het gevolg was dat ik ben gestopt met nachtcrèmes smeren. Uiteraard zijn er droge huidtypes die ten volle baat hebben bij zo’n textuur. Pas toen ik lotions ontdekte, kreeg nachtverzorging weer alle aandacht.

Lotions hebben een veel hoger percentage aan water of anders gezegd, het zijn kleinere in water gevatte oliedruppels. Veelal in flacons gepresenteerd omdat ze vloeibaar blijven. Vaak moet je zelfs schudden of de lotion dynamiseren voor je deze kan gebruiken.  Lotions zijn dus lichtgewichten, niet vettig en snel door de huid geabsorbeerd. Ideaal dus voor normale, gemengde tot vette huidtypes. Lotions zijn doeltreffend én aangenaam om te gebruiken wanneer de huid niet in staat is om de voedende stoffen te absorberen en het resultaat is dat de huid s’ochtends glimt en oogleden gezwollen zijn. Daarbij komt dat je deze ook op de oogomtrek mag gebruiken, hetgeen met een nachtcrème niet aan te raden is, om te vermijden met gezwollen ogen op te staan. Trouwens te sterk voedende crèmes kunnen ook poriën verstoppen, zodat persoonlijk advies hier zeer kostbaar is. Een grondig huidanalyse kan meteen aangeven waar de huid het meeste nood aan heeft. Het avondritueel moet dus aangepast en aangenaam zijn zodat men het met plezier elke dag opnieuw blijft herhalen. Regelmaat is een absolute vereiste.

Crème

Crème is eenvoudig samengevat een emulsie/mengsel van water en olie – of waterdruppels in olie gevat. De textuur is dus zwaarder en rijker dan deze van een lotion.

Logisch dus dat crèmes in een pot worden verkocht of voor kleinere hoeveelheden of om op reis mee te nemen, in een tube. Droge en zeer droge huidtypes geven de voorkeur aan rijke crèmeformules omdat deze meer comfort garanderen. Een crème zal langer een schild vormen naar buiten zodat water beter in de huid bewaard blijft. Tijdens de nacht komt daar nog bij dat de huid de voedende bestanddelen nog veel beter zal opnemen. Resultaat, het is tijdens de nacht dat de huid met de hulp van nachtverzorging rimpels voorkomt, uitdrogen tegengaat en het natuurlijke herstel van de huid nacht na nacht versterkt.

Voordelen van crème en lotion

Zowel lotion als crème bieden uitstekende hydratatie van de huid. De keuze is sensorieel met een licht voorkeur voor crèmes naarmate men te maken heeft met een droge tot zeer droge huidtype en naarmate men ouder wordt. Tijdens de winter is een extra olielaagje eerder welkom omdat zowel koude als wind en hete luchtverwarming neigt tot uitdrogen van de huid.

Een gouden tip om vocht beter en duurzamer in de huid op te slaan: breng crème of lotion aan meteen na het grondig reinigen van de huid of wanneer men uit het bad of de douche stapt en deze nog vochtig en warm is.

Dit geldt niet alleen voor het gezicht maar ook voor lichaamsproducten.

Er zijn heerlijke body lotions en crèmes beschikbaar die welkom zijn op knieën, ellebogen, voeten en handen. Experimenteren met verscheiden texturen en geuren is aan te raden om nog beter advies te kunnen verstrekken.

Maak van dit uitzonderlijke moment gebruik om er een verwen moment van te maken een rust. Las een meditatie pauze in, met muziek. Een ik moment alleen in de badkamer en de huid licht met de nachtcrème masseren.

Dit is voor het slapen gaan een heerlijke en welverdiende, ontspannen poos, om helemaal ontvankelijk te zijn voor een heerlijke lange ‘schoonheidsslaap’.

Iedereen weet dat een goede, herstellende slaap van belang is voor mentaal en fysiek evenwicht. Onze organen – en dus ook de huid – stellen zich in op reinigingsmodus. Zelfs ons brein zou tijdens de slaap komaf maken met toxines en het geheugen herstellen en de tijdens de dag opgestapelde leerstof ordenen. En aangezien onze huid ons extern brein is, is het dus van belang om s’avonds extra aandacht aan de huid te schenken.

Niet meteen iets waar men als schoonheidsspecialiste actief deel aan kan nemen, maar wel de klant blijven motiveren om dat zelf te doen, en hem ervan te overtuigen dat zelfs het cabine werk hierdoor mooiere resultaten zal opleveren en dat deze op termijn nog zullen verbeteren.

Vandaar het belang van aangename, ontspannende avondrituelen zodat ze nooit vervelen.

‘Rejuvenation’ of verjonging van de huid hangt voor een groot deel af van de veerkracht van de huid tijdens de nacht.

Indien de klant elke ochtend opstaat met een verfrommeld gezicht, is het tijd voor een uitgebreid avondritueel waar degelijke, diepe reiniging deel van uitmaakt. Het mooiste hout kan men niet waxen zonder deze eerst grondig te reinigen. Maar reinigen moet steeds in zachtheid, daar is professioneel advies zeker welkom. De nadruk leggen op het feit dat dit niet snel, snel kan, maar dat er tijd en aandacht voor nodig is.

Het ochtendritueel mag kort en krachtig zijn, het avondritueel zacht en langzaam. Misschien zelfs gevolgd door een korte meditatie, want een hoofd en een lichaam in harmonie neemt makkelijker actieve ingrediënten op.

Nachtverzorging samengevat

  • een nachtverzorging is crème/lotion steeds zonder UV filters.
  • een nachtcrème/lotion bevat een hoge concentratie aan actieve ingrediënten die op de eerste plaats hydrateren, kalmeren, voeden zoals retinol (niet overdag aan te bevelen in combinatie met zon), hyaluronzuur (werkt beter indien niet door zonnefilters gehinderd) vitamine E en C, reservatrol, centella asiatica, mineralen, peptiden … en mag een dekkende emulsie zijn, afhankelijk van de toestand van de huid.
  • een nachtcrème brengt men steeds aan op een goed gereinigde huid, zodat deze diep kan inwerken op voorwaarde dat deze ook aangepast is aan het huidtype. Een super droge huid houdt van een dekkende smeuïge crème, een gemengde huidtype heeft meer aan een lichte emulsie of zelfs aan een lotion die dieper hydrateert dan voedt.
  • alcohol moet ten alle tijden vermeden worden, dus sterk geparfumeerde crèmes zijn niet aangewezen.
  • ideaal is het aanbrengen ervan op een diep gereinigde, vochtige huid en rustig in masseren, hetgeen ook een uitstekende ontspanningstechniek is om van actief naar passief modus over te stappen en lekker in te slapen. Want, niets gaat boven een herstellende nachtrust, letterlijk een beauty sleep. Voor u, voor uw brein en uw extern brein, uw huid.

*Wat houden deze +tekens precies in?

  • SPF 50 ++++
  • De eerste + staat voor UVB filtering
  • De tweede voor UVA
  • De derde voor infrarood
  • En de vierde voor binnenlicht.

Foto’s : © Africa Studio / © deniskomarov / © Africa Studio / © Nastya – AdobeStock

Plaats een reactie