Dossier

Post-covidtrends


De schoonheidssector is hard getroffen door de pandemie. We zouden deze hele periode het liefst zo snel mogelijk vergeten, maar het is nu ook tijd om de juiste vragen te stellen. Welke blijvende grote trends mogen we verwachten? In dit dossier overlopen we de denkpistes van de analisten van de cosmeticamarkt en de nieuwste werkzame ingrediënten. Beschouw het als een ‘gereedschapskist’ om mee in te spelen op de verzuchtingen van uw klanten bij hun terugkeer.

Geschreven door: Catherine Malaise

© Maria Galland Paris

Balsem voor de ziel

2020 was een somber jaar. Toch schijnt het licht precies het felst in de duisternis. Schoonheidsspecialisten
werden geclassificeerd als ‘niet-essentieel contactberoep’ en mochten hun verzorgingsrituelen niet langer uitvoeren. Daardoor werd maar eerst goed duidelijk dat hun nut niet beperkt is tot het uiterlijk. Het wrede gebrek aan sociale contacten heeft het inzicht doen groeien dat instituten een essentiële rol vervullen: ze
helpen ons om in balans te blijven. Cosmetische behandelingen kunnen heel wat kwaaltjes genezen…

Enkele belangrijke denkpistes

De verwachtingen zijn hooggespannen: streven naar welzijn, kiezen voor kwaliteit, veiligheidsmaatregelen voor de gezondheid, vertrouwen in de wetenschap, de vraag naar natuurlijke producten en ecologische verantwoordelijkheid.

1 : De begrijpelijke doorbraak van de welzijnszorg
Iedereen heeft de mond vol over lichamelijk en geestelijk welzijn. De aaneenrijging van beperkingen in verband met de covid-19-crisis hebben een klimaat van angst gecreëerd en het verlangen aangescherpt om voor zichzelf te zorgen met cosmetische middelen die de geest kalmeren en het lichaam sublimeren.
Verwacht dus veel vraag naar ontspannende en holistische behandelingen. Een jaar geleden aarzelde je misschien nog om je wellnessaanbod te vergroten… Nu is het moment aangebroken om te bekijken wat de
gespecialiseerde merken zoal in de aanbieding hebben.

2 : Kwaliteit boven kwantiteit
Klanten letten meer op hun aankopen. Omdat ze minder geld hebben? Niet noodzakelijk. Door
gedwongen besparingen op vrije tijd en reizen komt er budget vrij voor schoonheid. Tijdens een webinar
van het agentschap Cosmetic Valley hoorden we deze raad: “Het loont niet langer om steeds weer
nieuwe cosmetica te lanceren. Integendeel, het is zinvoller om in te zetten op de klassiekers en
terug te grijpen naar de basics die gemakkelijk zijn aan te passen volgens het seizoen. Dit advies
geldt natuurlijk voor merken die het geluk hebben over iconische producten te beschikken”.

3 : De regel van drie: gezondheid, veiligheid en wetenschap
Het zal niemand verwonderen dat de urgentie om onze gezondheid te beschermen een belangrijke trend is: veilige producten met een enkelvoudige dosis, luchtdichte verpakkingen die beschermen tegen bacteriën, antimicrobiële werkstoffen, enz.
Klanten maken tegenwoordig een nauwkeurige studie van de INCI-lijsten in de hoop de samenstellingen te kunnen doorgronden (zie de rubriek ‘Recht uit het hart’). Nu het verband tussen schoonheid, gezondheid en wetenschap sterker naar voren komt, groeit de belangstelling voor cosmedische assortimenten en merken met medische codes. Klanten die hun immuunsysteem willen stimuleren met vitamine C, zullen de crèmes en serums die de vitamine in hoge doses aanleveren beslist waarderen! Het is het ingrediënt bij uitstek in de actieve strijd tegen één van de effecten van de lockdown: een doffe huid.

Belangrijke mededeling voor uw klanten: in moeilijke tijden kan het geen kwaad om jezelf af en toe te verwennen.

4 : De hang naar milieuverantwoordelijkheid en natuurlijkheid
Het angstklimaat van de pandemie heeft het enthousiasme voor CLEAN BEAUTY nog doen toenemen. De belangrijkste principes zijn: transparante communicatie, ecologische productie, natuurlijke en biologische ingrediënten, ethische en recycleerbare verpakkingen, herbruikbare packaging. In dit stadium lanceren de deskundigen een hypothese: de verplichting om ‘voor zichzelf en anderen te zorgen’ (zoals de gezondheidscampagnes ons voorhouden) zou, door een psychologische verschuiving, resulteren in meer bereidheid om ook de gezondheid van het milieu te vrijwaren. We horen veel praten over de ‘groene’ en ‘schone’ golf. Moeten we daaruit afleiden dat al onze klanten voortaan meer zorg zullen willen dragen voor de planeet? Dat ze verpakkingen van karton of rijstzemelen in plaats van glas en wegwerpplastic zullen eisen? Schoonheid
is niet samen te vatten in een louter groen verhaal: er bestaan verschillende verwachtingen naast elkaar. Dat is maar goed ook. Met een doordacht merkbeleid bied je je klanten de mogelijkheid om keuzes te maken met kennis van zaken.


Handhygiëne: de niche explodeert
Na een vol jaar gezondheidscrisis heeft het herhaaldelijk handenwassen (met uitdroging tot gevolg) toch nog een positief effect: hydraterende, voedende en beschermende handcrèmes hinken niet langer achterop in de verkoop! Beschermende handelingen – voortaan de norm – mogen stilaan een beetje leuker worden. Ontsmettingsmiddelen met een cosmetische insteek verlenen hygiëne een luchtiger cachet. Netheid is het nieuwe ‘welzijn’!


Van clean beauty naar safe beauty

Volgens de specialisten is schoonheid die prat gaat op zuiverheid en natuurlijkheid al achterhaald! SAFE BEAUTY is de nieuwe aanpak waarmee we consumenten die obsessief met gezondheid bezig zijn tevreden zouden moeten kunnen stellen. Zij dromen van producten die hen kunnen beschermen met antibacteriële coatings, adaptogene stoffen die hun immuunsysteem versterken. Science fiction? SAFE BEAUTY
heeft inmiddels al één belangrijke troef: Niacinamide.
Deze vitamine van de B-groep is een rijzende ster in de endermofarmacie. Door zijn ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen werkt hij als een pleister op de gevoelige huid. Hij is het ‘Zwitserse zakmes’ onder
de clean-beautymerken. Door antimicrobiële ceramiden en peptiden te stimuleren, versterkt niacinamide de huidbarrière, vertraagt vochtverlies, kalmeert en vermindert irritatie en beschermt tegen blauw licht. Door zijn samenstelling is het multi-actief tegen zowel puistjes (indien gedoseerd op 4%) als verwijde poriën, overtollige talg, acne, droogheid en couperose. Niacinamide is te vinden in peeling- en anti-onzuiverheidsserums speciaal
voor de vette huid, gels die de huid doen stralen en zelfs in pigmentvlekwerende zonneproducten.

De pandemie als boost voor natuurlijke ingrediënten

Volgens Ecovia Intelligence, een adviesbureau voor de schoonheidsindustrie, zou de vraag naar groene ingrediënten ook na de huidige crisis groot blijven. Er is opnieuw belangstelling voor werkstoffen met antibacteriële en antivirale eigenschappen (koninginnengelei, aloë vera, etherische olie van tea tree). Korianderzaadolie belooft de nieuwe bondgenoot van de gevoelige huid te worden: zijn ontstekingsremmende, antioxiderende en antimicrobiële werking reguleert verschillende mechanismen die huidongemakken veroorzaken. De twee belangrijkste tenoren van de ‘groene’ successhow zijn (industriële) hennep en hop. Een beetje uitleg.

Hennep: alle troeven van een prachtig ingrediënt
De opkomst van cannabis sativa (de hennepvariëteit die in cosmetica is toegestaan) is niet te stoppen.
Zijn wildcard, cannabiol of CBD, is te vinden in veel recent gelanceerde make-upremovers, balsems en crèmes. Zijn je klanten er nog steeds niet helemaal gerust in? Leg hen dan uit dat CBD weliswaar een geweldig kalmerende stof is, maar geen psychotrope werking heeft. De samenstelling (badend in koudgeperste zaadolie)
zit boordevol ontstekingsremmende vetzuren, vitamines en vochtinbrengende triglyceriden.
Geen THC daarentegen, de stof van de ‘rook’ die uit de hennepbladeren wordt gewonnen.
De voordelen van CBD in een notendop: kalmeert alle huidtypes, verdedigt ze tegen externe en interne aanvallen, herstelt het volume van de droge huid en brengt de vette huid in balans, zorgt voor langdurige hydratatie om rimpels en fijne lijntjes te verminderen, helpt de cellen rustig blijven ten overstaan van stressfactoren.
Het duo CBD + Retinol. Een nieuwe doeltreffende combinatie tegen tekenen van veroudering. Retinol stimuleert de cellen om meer collageen aan te maken, CBD kalmeert ze wanneer ze blootstaan aan aanvallen. Samen helpen ze de huid verzachten en kalmeren. De tandem glijdt in lichte oliën waarbij squalaan en vochtinbrengende triglyceriden voor een goede opname zorgen.

Hop: in het hart van de sensocosmetica
Wat is sensocosmetica? Een innovatieve aanpak die het leven van de gevoelige en reactieve huid verbetert met een verrassende truc: gebruik maken van haar zintuiglijke receptoren om ze te verzorgen, in dit geval de zintuiglijke receptoren voor bittere smaak. Deze blijken rechtstreeks verband te houden met de ontstekingsreacties die typisch zijn voor overgevoeligheid. Onderzoekers hebben in hop een
actieve antioxidant gevonden die in staat is deze receptoren te identificeren en te activeren. Deze zogenaamde ‘Sensery’ versterkt de huidbarrière door collageen te stimuleren, hij activeert antimicrobiële peptiden, herstelt de hydratatie en neutraliseert ontstekingsmediatoren. Het hopextract is nu een favoriet in formules voor de droge en gevoelige huid.

Natuurlijke werkzame stoffen zijn in opmars, maar…

Eén minpuntje: de impact van hun kweek op het milieu is niet te verwaarlozen. Bovendien hebben maatregelen in verband met de wereldwijde pandemie hun aanvoer verstoord voor zover ze uit een ander werelddeel afkomstig zijn. In de wedloop naar natuurlijkheid moeten we daarom ook biotechnologie inzetten. Laboratoriumproductie kan stoffen opleveren die krachtiger en veiliger zijn dan een natuurlijk product. Met
de vrees voor nieuwe gezondheidsproblemen kunnen de voorstanders van green beauty het wellicht beter bij die oplossing houden.
Ook upcyling van activa zit in de lift: het gebruik van grondstoffen verkregen uit de terugwinning van voedselafval. Bijvoorbeeld pruimenpitten uit boomgaarden in het zuidwesten van Frankrijk. Er wordt amandelolie uit gewonnen met zeer gewilde eigenschappen voor de cosmetica: deze werkt verzachtend, voedend en kalmerend en houdt de hydratatie en elasticiteit op peil. Een ander voorbeeld is Koffe’up, een ingrediënt dat wordt gerecycleerd uit koffiedik, als alternatief voor arganolie.

Het microbioom op de proef gesteld door de gezondheidscrisis

Hebben behandelingen die bedoeld zijn om het microbioom (de balans van bacteriën op de huid) te verwennen, last van overdreven hygiëne? We hebben zoveel gereinigd, geschrobd, ontsmet om bacteriën van aangetaste oppervlakken te verdrijven… Eigenlijk niet. Cosmetologen zien in respect voor het microbioom en zijn bacteriën een sleutelelement voor de toekomst van huidverzorgingsproducten. Pre- en probiotische formules helpen ook irritaties als gevolg van het veelvuldig dragen van mondmaskers neutraliseren. Deze toppers van het huidevenwicht blijven niet alleen relevant, maar gaan ook de richting uit van de neurocosmetica!
Een woordje uitleg. Prebiotica bestaan uit inuline (een zetmeelkoolhydraat) dat de ‘goede bacteriën’ voedt. Een prebioticum op basis van stamcellen van cannabis sativa gaat nog een stap verder: het brengt een aaneenschakeling van reacties op gang, van de microbiotica in de huid tot in de hersenen. Het mechanisme genereert oxytocine, dat neuronen kan activeren die verband houden met positieve emoties. Het resultaat: een gevoel van welzijn en een huid die er gezonder, mooier uitziet.
Het prebioticum in kwestie, Kannabia SensePLF genaamd, wacht een mooie toekomst in de vorm van talrijke toepassingen: antiverouderingsverzorgingen, herstellende nachtcrèmes, massagelotions.


Iedereen wil even kunnen ontsnappen:
Schoonheidsinstituten kunnen perfect op die dringende behoefte inspelen.


Nieuws van het anti-agingfront: Bye bye, zombiecellen!

Een nieuw concept uit de geneeskunde werd onlangs aangepast om de diepe lagen van de huid te verjongen en de huidelasticiteit te verhogen. Wat maakt het interessant?
Het wordt gebruikt om verouderde fibroblasten die geen collageen meer produceren selectief te elimineren. De benaming ‘zombies’ is niet overdreven. Ze gedragen zich precies zoals de levende doden in horrorfilms! Fibroblasten waarvan het delingsproces is gestopt (als gevolg van oxidatieve stress) scheiden nog steeds pro-inflammatoire moleculen af. Zij blokkeren niet alleen het intercellulaire mechanisme dat normaal tot hun opruiming leidt (apoptose), maar beschadigen ook naburige gezonde cellen die daardoor op hun beurt verouderen. Vervolg van het scenario: ontstekingen en versneld verouderingsproces. Maar kijk, daar hebben we de daadkrachtige held uit een Zwitsers laboratorium! Zijn rol is geïnspireerd op antikankergeneesmiddelen die zieke cellen elimineren zonder de gezonde aan te tasten. Interessant weetje voor de liefhebbers van natuurlijke ingrediënten: deze exterminator wordt gewonnen uit de adaptogene stoffen van een kleine heester die zich vastklemt in de arme bodem van de hooggebergten. Met zijn hoge weerstand kan de alpenroos zelfs meer dan 100 jaar oud worden! Dit zou weleens een doorbraak kunnen betekenen in de strijd tegen veroudering…


Nog enkele tips voor ‘de wereld nadien’

De deugden van de virtuele wereld: de pandemie heeft de online communicatie een impuls gegeven. Digitale tools zijn een manier om een band te scheppen met je klanten en om bange zielen terug naar het instituut te lokken. Webdesign en webmasterondersteuning zijn gelukkig toegankelijker geworden. Had je er ‘voordien’ ook al aan gedacht? Ga er dan nu voor! De badkamer als instituut: tijdens de opeenvolgende lockdowns hadden de klanten tijd om zich thuis te verzorgen en kwaliteitsvolle rituelen na te bootsen. Het concept van het ‘instituut bij je thuis’ is een feit: de aankopen voor gezichtsverzorging zijn in een jaar tijd verdubbeld. De enige manier om daarvan te profiteren is door je verkoopactiviteit te ontwikkelen. Indien mogelijk, ook online.
Waarom zo je geen bezorgdienst overwegen? Toch op zijn minst voor je beste klanten…
De alomtegenwoordige maskers: ze veroorzaken huidproblemen, maar daardoor kun jij geld verdienen aan je assortiment voor de gevoelige en vette tot gemengde huid. ‘Maskne’ (samentrekking van masker en acne) is een fenomeen dat doet verkopen: diepe en zachte reinigers, zuiverende kleiof houtskoolscrubmaskers, verzachtende serums, detoxboosters, gels en cicacrèmes. De beste actieve ingrediënten voor acne bij volwassenen zijn: AHA’s, probiotica, niacinamide, enz.


100% actuele shoppinglijst

In de afdeling anti-‘maskne’
Om je klanten te helpen hun huid gezond te houden, promoot BABOR opnieuw zijn HY-ÖL & PhyoActive Sensitive, een verzorgingsproduct in twee fasen dat een reinigende olie combineert met een vloeistof
met kruidenextracten. YON-KA lanceert Masque Peeling de Nuit Glyconight, DERMALOGICA beveelt
zijn Hydro Masque Exfoliant met bamboeparels aan, en PAYOT vult zijn lijn Crème N°2 voor de
gevoelige huid aan met een Masque Peel-Off Douceur Apaisant& Réconfortant. De dosis voor
eenmalig gebruik heeft pre- en probiotica als basis.
In de afdeling ecologisch verantwoord
‘Save the planet’-klanten zullen het navulsysteem dat verkrijgbaar is voor de bestsellers van skincare
NIMUE en hun hoge concentratie aan actieve bestanddelen vast waarderen. BERNARD CASSIÈRE
past het toe in zijn nieuwe assortiment Jeunesse op basis van spirulina, waarin alles recycleerbaar is.
In de afdeling ecologisch verantwoord
De natuur staat centraal in de verzorgingen van ABSOLUTION. Ze rijgen de biocertificaten aaneen en
slagen erin om hun ‘Crème du Temps’ vol te stoppen met 100 % natuurlijke ingrediënten. Die zijn ook
overvloedig aanwezig in de formules op basis van aloë-verasap van PHARMOS NATUR, bij LCN voor een
zachte prijs, en bij ANGE NATURE made in Belgium.
In de afdeling medic-like & cosmeceutica
Merken met medische codes boezemen vertrouwen in. DOCTOR BABOR, MESOESTETIC, NIMUE en CELESTETIC verzorgen ons met hun cosmeceutica. SOTHYS treedt hen bij met zijn dermoboosters LC Latic en GD Glysalac voor de problematische of vroegtijdig verouderde huid.
In de afdeling vitamines en co
Vitamine C is trending, vooral in verzorgingen die de huid doen stralen zoals de serums C Perfect (30%, het equivalent van 3000 sinaasappels) en Global Perfect (hydraterend) van CELESTETIC, de kuur My Payot New Glow van PAYOT, 380 Masque de Nuit Récupérateur Lumin’ Eclat van MARIA GALLAND PARIS. Koninginnegelei wordt alom geprezen als bondgenoot van het immuunsysteem: je klanten zullen het ingrediënt maar wat graag
terugvinden in de lijn Api pro-nutrition van het Monegaskische merk ANNY REY MONACO.
In de afdeling microbioom
De kalmerende en verkwikkende probiotische balsem van DR.MED. CHRISTINE SCHRAMMEK verwent de droge huid. Hij bevat inuline, de vedette onder de prebiotica.
In de afdeling huidverzorging
Rijk, kalmerend, luxueus … de producten uit de lijn Repagen Exclusive van KLAPP voldoen precies aan de huidige noden.