Thema’s

De juiste huidanalyse

De aankoop van een huidanalysetoestel betekent een stevige investering voor het instituut. Maar wat kan zo’n toestel en wat is de meerwaarde voor jouw instituut?

Door Sylvia Silvester

Wat het oog niet ziet…

Ooit moest de schoonheidsspecialiste vertrouwen op haar ervaring en expertise om de huid van haar klant te analyseren. Ze voerde een “analyse” uit door naar de huid te kijken en te voelen. Te letten op de aanwezigheid en de diepte van de rimpeltjes, grote of kleine pigmentatie, grof- of fijnheid van de poriën, verstopte talgkliertjes, acne, droogte lijntjes, uitdrukkingsrimpels, gebrek aan verzorging of het gebruik van verkeerde producten… Soms werd een vergrotende lamp gebruikt, soms gebeurde de “analyse” met het blote oog. Vandaag heeft de schoonheidsspecialiste de hulp gekregen van gespecialiseerde toestellen die een uitgebreide analyse uitvoeren en de huidproblemen van de klant zichtbaar maken die met het blote oog niet te zien zijn. Alle schoonheidsspecialistes zijn het er unaniem mee eens dat zo’n toestel een belangrijke meerwaarde is die de investering zeker waard is.

Technologie in de vijfde versnelling!

De nieuwe huidanalysetoestellen passen helemaal in de actuele trend van de technologische vooruitgang in het instituut waarbij apparaten een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Huidanalysetoestellen zijn niet helemaal nieuw… Twintig jaar geleden verscheen bij het Japanse merk Shiseido een eerste analysetoestel op de markt dat in de parfumerie gebruikt werd, en vandaag kun je in veel parfumerieën een eenvoudige huidanalyse laten uitvoeren want ook andere merken bieden deze toestellen aan. Steeds meer dermatologen stapten eveneens mee in de technologisering met gespecialiseerde huidtoestellen. Veel van de modellen die vandaag aan het instituut verkocht worden, zijn afgeleid van de toestellen die bij dermatologen gebruikt worden. De belangrijkste conclusie van die “exploderende” markt is, dat er heel veel verschillen zijn tussen de verschillende toestellen en wat die al dan niet kunnen… Ook al kun je als schoonheidsspecialiste snel een huid “herkennen” op basis van het huidtype, de verzorging die aan die huid gegeven wordt enz.; het analyse toestel komt met een uitgebreid rapport en met foto’s die huidproblemen die nog niet aan de oppervlakte zijn gekomen maar wel al in de dieper gelegen huidlagen klaar liggen, zwart op wit laat zien. Je hoeft zeker niet bang te zijn dat het toestel jouw werk als schoonheidsspecialiste gaat overnemen: de interpretatie en uitleg over de analyse ligt volledig in jouw ervaren handen. Met de vakkennis die je in je instituut of salon hebt opgebouwd, geef je de juiste interpretatie aan de analyse, je stelt een behandelplan op dat perfect op de klant is afgestemd, je raadt de juiste producten of behandelingen aan en vervolgens voer je dit plan in samenspraak met de klant uit. De analyse kadert in de persoonlijke aanpak van de klant, het moet een onderdeel zijn van de communicatie met haar of hem. Want soms krijgen klanten iets te zien in hun analyse wat minder positief is en dat moet je op een positieve manier kunnen benaderen. Bijvoorbeeld: een klant die al 50 jaar rookt, dagelijks alcohol gebruikt, jaar na jaar veel in de zon heeft gelegen en weinig aandacht heeft voor gezonde en evenwichtige voeding… zo’n klant zal ongetwijfeld in haar analyse zien dat haar huid er ouder uitziet dan haar “leeftijd”… 

Wat kun je meten?

Er is op de markt van de huidanalysetoestellen een heel ruime keuze: van redelijk geprijsd met een aantal basisfuncties tot heel duur en uitgerust met de laatste nieuwe snufjes. Sommige merken (Babor, Maria Galland, New Esthetic, Jovilux, …) werken met een “eigen” toestel dat ze soms speciaal voor hun merk hebben laten ontwikkelen. Maar er zijn ook heel wat andere toestellen die niet verbonden zijn aan een merk dat cosmetische producten verkoopt (Lamano, Sqinno, …). Tip: bepaal van tevoren hoe ver je wilt gaan in de analyse van de huid van de klant. Dit zijn een paar van de mogelijke functies: verstopte en verwijde poriën, temperatuur, microcirculatie, vochtgehalte, sebumgehalte, zuurtegraad, elasticiteit, rimpelvorming (expressierimpels of diepe ouderdomsrimpels…), dikte van de hoornlaag, zonschade (elastose met verregaande schade aan elastine- en collageenvezels bijvoorbeeld), pigmentstoornissen (van sproetje tot brede pigmentclusters…), rode plekjes, oude littekens, bacteriën op de huid, enz. Natuurlijk hangt het af van het soort salon dat je hebt. Ben je bijvoorbeeld meer gespecialiseerd in nagelstyling, microblading, henna wenkbrauwen e.d., dan is een huidanalyse toestel voor jou minder geschikt. Maar voor elk salon dat zich focust op anti-aging, huidverbetering enz. is een huidanalysetoestel een absolute aanrader. Christine, een ervaren schoonheidsspecialiste met meer dan 20 jaar ervaring: “Het gebruik van het toestel is een prima introductie bij nieuwe klanten: een analyse komt overtuigend en wetenschappelijk over met zwart op wit bewijs door middel van foto’s… Zo kan de klant ook objectief de evolutie van haar huid volgen na een aantal behandelingen. Bovendien ben je als schoonheidsspecialiste vrij om de analyse al dan niet aan te rekenen. Je kunt de analyse bijvoorbeeld aanbieden als extraatje bij de aankoop van een kuur of als welkomstgeschenk bij een nieuwe klant. Of het gratis aanbieden tijdens opendeur dagen…”

De Lightskin™ van Lamano

De Lightskin™ van Lamano is een snel en efficiënt toestel waarmee je een wetenschappelijk onderbouwde huidanalyse uitvoert in slechts twintig seconden. Er wordt gewerkt met drie soorten licht: RGB, UV en gepolariseerd licht. De Lightskin™ heeft een ingebouwd 10 inch hoge resolutie LED scherm waarbij de tablet met wifi functie is ingebouwd. Die draait 180° zodat elke opstelling mogelijk is en de resultaten eenvoudig aan de klant kunnen worden getoond. De gegevens van de klant worden opgeslagen, zo kun je bij elk bezoek de evolutie van de verschillende behandelingen duidelijk laten zien. En dat is positief voor de binding die je met de klant opbouwt. De Lightskin™ van Lamano is niet aan één cosmetica merk verbonden, het ondersteunt elk cosmeticamerk. Dat betekent dat je alle producten van jouw merk in de centrale database kunt opslaan met hun specifieke eigenschappen en afbeelding. En na iedere analyse stelt het toestel je de meest geschikte producten uit jouw gamma voor.

Het MoreMe DBQ3-3 toestel van Den Esthetics

De MoreMe DBQ3-3 Smart Analyzer is medisch georiënteerd en maakt gebruik van gepatenteerde huidfluorescentie- en lichttechnologie, waardoor huidproblemen aan het licht komen in alle drie de huidlagen die moeilijk te identificeren zijn met het blote oog. Deze huiddetector is gebaseerd op cloud computing technologie en ontdekt de meest voorkomende huidproblemen: huidhydratatie, vlektype-detectie, vetdetectie, epidermisdikte, huidskleur, gezichtskenmerken, rimpels, poriën, acne, verouderende huid (door fotoveroudering), haarvaatjes, couperose. Daarnaast biedt dit toestel ook een simulatie van de toekomstige huidontwikkeling aan en is een remote online consult voor huidproblemen mogelijk. Het apparaat is uitgerust met vijf verschillende lichtmodi en je hebt de mogelijkheid om te schakelen tussen 10 verschillende huidanalyse instellingen van huidanalyse.

Klein en handig…

Els van instituut Elle in Emblem werkt met een handig en licht ambulant analyse toestel: de Derma Visualizer, een toestel dat door “haar” merk Babor wordt aangeboden. Els: “Ik ben vooral gespecialiseerd in anti-aging en huidverzorging. Ik werk nu een drietal jaar met het toestel en ben er heel tevreden over. Je bent niet verplicht om het toestel aan te kopen maar het is echt wel een meerwaarde omdat de klant alle details zelf op het scherm kan zien: open poriën en pigmentvlekken kunnen gemeten worden, het vetgehalte kan bepaald worden, enz. Ook de afschilfering wordt bepaald. Dat werkt met een klevertje, dat plak je op het cameraatje en dan zie je of er een hoge of een lage afschilfering is. Je kunt dan bijvoorbeeld corrigerend met fruitzuren werken. Bij de analyse worden verschillende foto’s genomen. Daarbij is het belangrijk dat de huid van de klant zo schoon mogelijk is want make-up en poeder kunnen de resultaten beïnvloeden. Idealiter wordt de huid twee uur voor de analyse van alle make-up ontdaan. De foto wordt op het scherm van je laptop of PC gezet en dan wordt de analyse gemaakt en kan de klant zien wat voor haar leeftijd perfect zou zijn. En ook worden de onderliggende vlekken en pigmentatie zichtbaar. Die kunnen dan aangepakt worden voor ze naar de oppervlakte komen met bijvoorbeeld dermabrasie, fruitzuren, een chemische peeling… Doordat het op het scherm zichtbaar is, wordt het voor de klant als het ware tastbaar. Een ander onderdeel dat voor mij goed werkt is het zichtbaar maken van ouderdomsrosacea en couperose waarbij een foto van de adertjes wordt getoond. Het is niet zo dat dit toestel producten adviseert, je blijft daar als schoonheidsspecialiste vrij in. Dat vind ik ook wel goed, zo houd je zelf wel de controle en ik kan drie verschillende producten aanraden mèt de grondstof die de klant nodig heeft. Ik begin altijd een foto op de hand van de poriën, zo ziet de klant hoeveel keer het huidbeeld wordt uitvergroot, anders is het resultaat dat op het scherm verschijnt, soms té confronterend… De analyse gaat snel: in 20 seconden zie je het resultaat en je bewaart de gegevens zodat de klant duidelijk kan zien wat de gebruikte producten als effect hebben gehad.”

Altijd in gedachten houden…

De aanschaf van een hoogtechnologisch analyse toestel in het instituut (dat bijvoorbeeld werkt met gepolariseerd licht, UV licht, enz.) kan zwaar wegen op je investeringsbudget. Daarom is het belangrijk om – voor je je gaat oriënteren op de markt van die toestellen – jezelf een paar vragen stelt. Wat verwacht je van zo’n toestel? Waar wil je het voor gebruiken? Hoeveel kan het je opbrengen? Onderzoek ook of de leverancier die je op het oog hebt trainingen geeft zodat je het toestel goed leert kennen. Ook belangrijk: kun je het apparaat van tevoren zelf kosteloos uitproberen? Is er een helpdesk waar je terecht kunt met vragen en word je technisch ondersteund bij panne? Krijg je eventueel een vervangtoestel? Hoe zit het met de garantievoorwaarden?

Enkele voorbeelden van analyse toestellen:

  • MoreMe DBQ3-3 toestel van Den Esthetics
  • De Lightskin™ van Lamano
  • 360° Beauty Diagnose van Maria Galland: een analyse van huid- en levensbalans
  • Derma Visualizer van Babor
  • New Esthetic met de Skinner, een 3D huidanalyse toestel 
  • De Jovilux Skin Analyser

Foto’s: © Subbotina / © puhhha / © Tijana / © len4foto / © Viacheslav Iakobchuk – AdobeStock

Plaats een reactie